Dla pacjentów i rodziców
Jakie zasady obowiązują w Klinice?
Nasze regulaminy to zbiór zasad obowiązujących w Przylądku Nadziei. Przeczytajcie go uważnie, ponieważ zawiera wiele cennych informacji, które pomogą Wam w orientacji, komunikacji i organizacji życia szpitalnego. Będziecie przygotowani do nowego rytmu dnia i do nowych zadań, które mogą Was tu dotyczyć.
Wewnętrzny regulamin
Przedstawiamy Państwu wewnętrzny regulamin, którego przestrzeganie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie oddziałów Kliniki, a jednocześnie jest kluczowe w procesie leczenia i zdrowienia Państwa dzieci.
Zdrowie małego pacjenta jest naszym wspólnym celem. Współpraca z zespołem medycznym i opieka nad dzieckiem są Państwa najważniejszymi zadaniami tutaj. Państwa gotowość do komunikacji z personelem szpitala będzie bardzo pomocna w procesie leczenia dziecka. Dziękujemy!
1. Higiena
Po wejściu do Kliniki, prosimy, skorzystajcie Państwo z szatni, która znajduje się na parterze, w stre e wejściowej. Zdejmijcie okrycie wierzchnie i zmieńcie buty – dzięki temu łatwiej będzie zachować sterylność oddziałów, która jest bardzo ważna w przypadku pacjentów o obniżonej odporności.
Prosimy, używajcie Państwo obuwia zmiennego i dbajcie o codzienną higienę swoją i dziecka. Przy każdym wejściu do sali dezynfekujcie ręce. Tak banalne rzeczy jak: mycie zębów, codzienny prysznic czy noszenie przewiewnych, bawełnianych ubrań ma szczególną wartość w dbałości o zdrowie dziecka. Zachęcamy do korzystania z pralni, która znajduje się na trzecim piętrze. Klucz do pralni można odebrać w siedzibie Fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”, w holu, u pani Sylwii Pawlickiej, która zajmuje się Hotelem (tel. 668 324 047). Prosimy pamiętać, że ze względów epidemiologicznych w pralni mogą być prane jedynie ubrania rodziców i opiekunów. Dzięki temu możemy zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii i wirusów.
2. Opieka
Podczas pobytu na oddziale przy dziecku może przebywać na stałe jeden rodzic lub opiekun – również w nocy. Większa liczba osób w sali zwiększa ryzyko infekcji. W wyjątkowych sytuacjach możliwe są odstępstwa, ale zawsze należy to uzgodnić z lekarzem. Wszelkie czynności pielęgnacyjne wykonujcie tak, aby nie naruszać spokoju, intymności i przebiegu leczenia innych pacjentów.
Prosimy Państwa o współpracę podczas wykonywania procedur medycznych, tak aby zachowanie Państwa dzieci ułatwiało nam pracę. Pacjentów mogą odwiedzać i pielęgnować wyłącznie osoby zdrowe (bez żadnych objawów infekcji – kaszel, katar, biegunka, gorączka, wysypka), trzeźwe, przestrzegające zasad higieny i kultury osobistej. Spotkania pacjentów z rodzeństwem prosimy konsultować z lekarzem ze względu na szczególną podatność na infekcje.
Prosimy o bezwzględne uzgadnianie z lekarzem podawania wszelkich dodatkowych preparatów– leków, ziół, suplementów diety, produktów leczenia niekonwencjonalnego. To bardzo ważne dla Państwa dzieci – nieznane nam preparaty mogą wchodzić w interakcje z lekami, które stosujemy, i przez to szkodzić dzieciom.
Odwiedzajcie innych pacjentów tylko w pomieszczeniach wspólnych, takich jak świetlice i sale zabaw.
Cisza nocna w Klinice obowiązuje w godzinach od 22.00 do 6.00. Prosimy o uszanowanie snu innych pacjentów i ograniczenie korzystania z urządzeń elektronicznych, np. telewizor, laptop, tablet, itp.
Każdy pacjent Kliniki oraz jego najbliższa rodzina mogą otrzymać wsparcie psychologa, psychodietetyka, pedagoga. Możecie Państwo również poprosić o wystawienie opinii psychologiczno-pedagogicznej. Ponadto w Klinice działają wolontariusze, którzy mogą pomóc w opiece nad dzieckiem w razie potrzeby.
Każdy pacjent Kliniki Przylądek Nadziei na Państwa wniosek może zostać objęty opieką Fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową” (główna siedziba: Wrocław, ul. Ślężna 114s/1, biuro w Przylądku Nadziei mieści się na parterze przy wejściu), kontakt: 71 712 77 33.
3. Kultura osobista i komunikacja
- Komunikacja i dobra atmosfera są kluczowe dla prawidłowego przebiegu leczenia Waszego dziecka. Prosimy, pamiętajcie Państwo, że jesteśmy tutaj, aby Wam pomóc, i działamy we wspólnym celu.
- Jesteśmy w Przylądku Nadziei – klinice, w której staramy się nigdy nie tracić pozytywnego nastawienia, i nawet zwykłe „dzień dobry” czy uśmiech mają tu duże znaczenie.
4. Harmonogram dnia i ważne telefony
Wizyta lekarska odbywa się codziennie od godz. 8.30. Do dobrych obyczajów należy przygotowanie sali na wizytę lekarską. Prosimy, zadbajcie Państwo o to, by panował w niej porządek i aby być już po porannej toalecie. W trakcie wizyty możecie Państwo zgłaszać swoje obserwacje dotyczące dzieci, swoje potrzeby i pytania. Informacje o planach dotyczących terapii udziela aktualnie prowadzący lekarz. Lekarz dyżurny udziela informacji tylko w sytuacjach nagłych.
Nasi pacjenci nie mają przydzielonych stałych lekarzy prowadzących. Zarówno lekarz Waszego dziecka, jak i oddział, na którym jesteście, mogą ulec zmianie.
Bądźcie Państwo przygotowani na to, że procedury medyczne są wykonywane u nas przez całą dobę, dzięki czemu możemy utrzymać najwyższą jakość opieki nad Waszym dzieckiem. Lekarzom często towarzyszą studenci – jesteśmy szpitalem uniwersyteckim, więc prosimy o nieodmawianie współpracy dydaktycznej. Personel medyczny decyduje o tym, którego pacjenta mogą odwiedzić studenci.
Każdy z pacjentów po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z panią Karoliną Pawłowską w gabinecie Profesor Bernardy Kazanowskiej – (oddział I, piętro I) może skorzystać z konsultacji u koordynatora specjalizującego się w określonej jednostce chorobowej. Jeżeli nie ma Państwa w Klinice, prosimy, abyście dzwonili pod numer 885 852 282 (dla pacjentów Oddziału Onkologii i Hematologii) oraz 885 852 283 (dla pacjentów Oddziału Przeszczepowego) w godzinach 11.00–13.00 (w dni robocze), aby:
- potwierdzić przyjęcie na Oddział w dniu następnym,
- uzyskać informacje o opisach wykonanych badań obrazowych( TK,MRI),
- uzyskać pomoc w kontakcie z konkretnym lekarzem w celu odebrania i omówienia wyników i/lub ustalenia dalszego postępowania terapeutycznego
- uzyskać pomoc w kontakcie z lekarzem opiekującym się daną jednostką chorobową.
- W godzinach popołudniowych i nocnych (15.00–8.00) oba telefony ma lekarz dyżurny. W tych godzinach prosimy o kontakt jedynie w sytuacji bezwzględnej konieczności.
5. Odżywianie
- Bądźcie Państwo przygotowani na to, że leczenie onkologiczne niesie za sobą konieczność zmiany diety. Sposób odżywiania Państwa dzieci jest bardzo ważny, dlatego prosimy, konsultujcie Państwo z lekarzem to, co podajecie im do jedzenia poza szpitalnymi posiłkami.
- Dla Państwa wygody każdy oddział dysponuje kuchnią z lodówką, w której możecie przechowywać wszelkie produkty organiczne i te łatwo się psujące. Na sali prosimy przechowywać jedynie produkty suche, takie jak płatki i chrupki. W każdej kuchni znajduje się szczegółowy regulamin korzystania z kuchni i lodówek. Prosimy o odnoszenie do kuchni naczyń i resztek po posiłkach maksymalnie do dwóch godzin od ich podania.
6. Porządek
Prosimy, dbajcie Państwo o wspólną przestrzeń. Przynoście do szpitala tylko niezbędne rzeczy. Nadmierna ilość przedmiotów i zabawek utrudnia zachowanie higieny. Możliwości przechowywania na salach są ograniczone. Zabawki dla dzieci powinny być bezpieczne i łatwo zmywalne. Miejcie Państwo na uwadze, że urządzenia elektroniczne mogą zakłócać funkcjonowanie aparatury i przeprowadzanie procedur medycznych, w związku z czym lekarz może zakazać ich używania.
Regulamin obowiązuje wszystkich rodziców i opiekunów małych pacjentów Przylądka Nadziei. Prosimy o współpracę i przestrzeganie powyższych zasad. W przypadku łamania regulaminu Kierownik Kliniki lub lekarz pełniący opiekę ma prawo zażądać od opiekuna lub odwiedzającego natychmiastowego opuszczenia sali chorych lub oddziału.